Blog 2: February 19th

19 februari 2018 - Mombasa, Kenia

Jambo everyone!

Jambo is een van de weinig Swahiliwoorden die we intussen wel goed kennen. Het betekent hallo! En als je hallo zegt, zeg je dat niet alleen, je moet ook een hand schudden, vragen hoe het met iemand gaat en naar de naam vragen. Daarna krijg je nog een hand en mag je een leuk trucje doen met je duimen 😊 Het zit er nog niet helemaal in, maar het begin is gezet!

Vrijdag 16 februari was een rustig dagje. We zijn rustig opgestart met ontbijt, heerlijke toast, en daarna gingen we de stad in voor 4 dingen. Simkaart, pinnen, winkels zien en uitleg over hoe alles werkt en hoe alles zit. Nu allemaal nog onthouden. Het is echt een bizar groot verschil wat in deze stad te zien is. Vlakbij het huis van Rianne en Julius is een kerk en daarachter zit een sloppenwijk en tegelijkertijd is het met een tuktuk (ook nog een hele ervaring) vlakbij de ‘westerse’ buurt van Mombasa. Prachtige winkelcentra maar naast de weg ook allerlei krakkemikkige kraampjes, plantenverkopers en dergelijke. That’s Africa. Ook zijn we nog even naar het strand geweest. Wow! Zo mooi!

Uiteindelijk waren we zeker 2 uur op pad geweest en hebben we daarna geluncht, tussendoortjes doen ze hier niet aan, die missen we wel aardig😊. Daarna lekker gezwommen in het zwembad hier op de estate. ’s Avonds aten we chili con carne met een soort Keniaanse pannenkoek, best lekker! Sowieso bevalt het eten hier beter dan verwacht. De avond was rustig en we zijn redelijk op tijd gaan slapen. Maar niet nadat we ons volledig hadden bedekt met deet en de klamboe gefatsoeneerd opgehangen hadden. Tot nu toe gelukkig geen muggenbulten in ieder geval! Veel nieuwe indrukken maar echt, wow! We weten weer waarom we naar Afrika wilden!

Zaterdag 17 februari zouden we helpen met de jeugdclub waar Rianne en Julius leiders van zijn. Van te voren vonden we dat best spannend 😉, maar na even te wennen, hebben we ervan genoten! Het was erg gezellig: leuke jongeren, mooie preek, leuke spellen, gelachen en meer geleerd over de cultuur hier. ’s Avonds weer even het zwembad in gedoken, we nemen het er even van 😉. Volgende week gaat het werken beginnen. Echt genieten: zwemmen, sterren kijken en uit je ooghoeken nog wat palmbomen zien. Of maken we jullie nu jaloers ;p

Zondag 18 februari was het tijd om naar de kerk te gaan. In de kerk hebben we heerlijk op z’n Afrikaans gezongen en gedanst. Ook hebben we weer wat mensen van de jeugdclub ontmoet. Na de kerk hebben we wat gegeten en zijn we naar Onesimus gegaan. Dat is het centrum waar de (straat)jongens wonen. We hebben met hen ook spelletjes gedaan. Een heel gezellige middag dus! ’s Avonds zijn we weer lekker het zwembad ingedoken ter verkoeling. Ja, het was weer een geslaagde dag!

Maandag 19 februari was het tijd om de school te gaan bezoeken en onze nieuwe gastvrouw te ontmoeten. Het was een lange reis naar de school toe. We gingen met de matatu (een busje), een hele belevenis. Onderweg doe je weer zoveel nieuwe indrukken op. De school zag er leuk uit. Woensdag gaan we beginnen op de school. Leuk, maar ook wel spannend. We zijn benieuwd hoe alles gaat. En ook hebben we Leah, onze nieuwe gastvrouw ontmoet. Echt een lieverd. Ze zei dat ze onze Keniaanse moeder was 😉 dus het komt vast goed in het gastgezin.

Onderweg naar huis gingen we nog naar Akamba. Een soort dorpje waar allemaal mensen werken die houtsnijwerk maken. Heel leuk om te zien! Ze maakten van alles: schalen, bestek, giraffen, olifanten, de big five, enz.. Als jullie nog houtsnijwerk willen, moet je het doorgeven 😉 Uiteraard betaal je dan wel een invoerprijs aan ons ;p

1. Jorieke:
    19 februari 2018
    Leuk om wat van jullie te horen (lezen) en zien! Enjoy!!
  2. Jan Geert en Dirkje:
    20 februari 2018
    Leuke verhalen Tanneke! Hoe lang blijven jullie daar? Enjoy!!
  3. Tanneke Treur:
    24 februari 2018
    Dank:) We blijven hier 3 maanden! We gaan er zeker van genieten!
  4. Tineke Wisse:
    24 februari 2018
    Ha meiden! Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Wat een indrukken zeg! Zo te lezen hebben jullie de smaak te pakken. Wij genieten vanuit Aagtekerke met jullie mee☺