Blog 17: June 20th

21 juni 2018 - Mombasa, Kenia

Dinsdag gingen we naar school. Daar aangekomen, deden alle klassen de midterm-examens. Het was voor ons dus niet zo heel nuttig om daar te zijn, dus na overleg zijn we om 11 uur weer naar huis gegaan. In de tussentijd en thuis hebben we nog wat spelletjes voor op school gemaakt. Thuisgekomen hebben we met Emmanuel gesproken. Hij is degene die een soort ambassadeur is tussen de straatkids in Nyali en ons. Hij ziet ze vaak en zij kennen hem ook goed. ’s Avonds zijn we nog naar de kerk geweest. Het ging over past en guilt.

Woensdag was een thuiswerkdag. We moesten, voordat we weggaan, nog het één en ander afmaken en organiseren. We hebben een jaarkalender, twee getallenlijnen, scrabble en andere spelletjes afgemaakt. Na de halve dag binnen gezeten te hebben, zijn we lekker even naar het strand geweest 😊

Donderdag gingen we weer naar school. De kids hadden nog steeds examens maar we moesten het wegen en meten wel afmaken omdat volgende week een midterm vakantie is. Het houdt in dat ze in het midden van de termijn zijn en examens hebben gehad en dan daarna even vrij om tot rust te komen. Dus vandaag hebben we aan één stuk door gemeten en gewogen. Nu zijn ook grade 1, grade 2 en grade 3 klaar. Het was echt weer een warme dag, dus zijn we lekker gauw naar het strand gegaan om af te koelen. Heerlijk dat het strand zo dichtbij is😊

Vrijdag hadden we een hele volle dag, maar het ging niet zoals we hadden gepland😊 Maar ja, we zijn ook in Afrika, toch? We gingen ’s ochtends met James en een aantal kinderen van Barnabas Children’s home naar het strand. Na een prachtige wandeling, onder andere door Haller Park, kwamen we op Bamburi Beach. Daar hebben we lekker met de kinderen gevoetbald en gespeeld. ’s Middags zouden we met twee meiden uit de kerk naar het strand gaan, maar dat ging niet door. ’s Avonds zouden we naar de kerk gaan, maar ook dat ging niet door. Dus zijn we lekker even naar het strand geweest, waar het overigens heel druk was omdat de ramadhan afgelopen is.

Zaterdag gingen we naar het strand, heerlijk! Halverwege belde Emmanuel (de man waarmee we samenwerken voor de straatkinderen in Nyali) of we niet met de kids naar het strand wilden gaan. We hadden er geen spullen voor bij ons, maar het strand is altijd leuk toch? Emmanuel kwam naar het strand met de kinderen en zij hebben even heerlijk gevoetbald.

Zondag. Vandaag gingen we weer naar Nyali Baptist Church en naar Crossroads. In Nyali Baptist Church ging het over de verschillen tussen rijk en arm, naar aanleiding van de rijke man en Lazarus. We moeten een goede houding aannemen tegenover de armen en niet egoïstisch zijn, want uiteindelijk zijn alle dingen die je hebt, van God.
In Crossroads ging het over vaderdag 😊 God is onze ‘good good Father’ waaraan de vaders, ouders en opvoeders zich moeten spiegelen!

Maandag gingen we weer naar school. Het was een drukke dag. ’s Ochtends gingen we knutselen met de hele school. Pp1 gingen kleurplaten kleuren, pp2 met sjablonen en stempels een tekening maken, grade 1 maskers maken en grade 2 en 3 gingen vlinders knutselen. De kids genoten er van! ’s Middags kwamen er twee nieuwe kasten en een heleboel kleding wat uitgezocht moest worden. En ’s avonds kwamen Rianne en Julius bij ons eten. De hele dag zijn we in touw geweest, wat een productieve dag!

Dinsdag gingen we weer naar school. De school was dicht voor midterm break. Dinsdag, woensdag en donderdag is de school dus dicht. Maar we gingen toch naar school omdat we alle klassen op gingen ruimen, de kasten goed zetten, materialen verdelen per klas en alles opruimen. We hadden zoveel afval en alles is nu super netjes😊 We zijn er echt de hele dag mee bezig geweest! Omdat we laat terug waren, gingen we gelijk maar door naar de kerk. Het ging over de geestelijke strijd die er gaande is, dat je je moet wapenen tegen deze strijd (Efeze 6).

Woensdag was een afscheiddagje. We gingen langs Judith van het vrouwenproject, we hebben haar gedag gezegd. Ook gingen we langs bij Stepping Stones om nog wat spullen weg te brengen en daar ook gedag te zeggen. Deze mensen zijn zo aardig en liefdevol! Neem maar eens een kijkje op de site van hun goede werk: gapkenya.com!