Blog 14: May 24th

24 mei 2018 - Mombasa, Kenia

Woensdag gingen we weer naar school. Tanneke hielp bij rekenen in grade 1. Jeanine hielp zwakke kinderen in grade 2. Heel fijn om onze onderwijskundige ervaring en kennis in te kunnen zetten. Na de pauze hebben we nog wat materialen gemaakt voor in grade 3 en grade 2.

Donderdag gingen we niet naar school maar naar de straat. We gingen met Christine mee de straat op om met straatkinderen te praten. In Nyali zijn er niet zoveel kinderen die geen huis hebben, maar bij het winkelcentrum hangen er vaak wel wat kinderen rond die bedelen om eten. We spraken met een jongen, Sunday. We hebben ook met allerlei andere mensen gesproken die werken in de kraampjes rondom het winkelcentrum en die die kids dus regelmatig zien. Zo hebben we informatie verzameld over de kids en weten we een beetje de achtergrond.

Vrijdag gingen we de straat op in Nyali om te kijken welke kinderen er allemaal rondhangen. Van 9 tot 11 hebben we er gezeten en met een man gepraat die in de buurt woont en werkt. Hij kent de kids en vertelde dat ze meestal rond 2 uur komen. Van 2 tot 4 hebben we weer op straat rondgelopen en nu hebben we wel met 3 kids gesproken. 's Avonds zouden er nog meer zijn, dus we hadden met dezelfde man afgesproken om om 7 uur te kijken of er kinderen zouden zijn. We hebben toen van 7 tot half 9 met 8 kids gesproken. De rode lijn in hun verhalen is dat ze wel naar school gaan, omdat iemand anders betaalt maar dat er thuis geen eten is. Dus daarom lopen ze hier in Nyali rond, op zoek naar eten. Hier kunnen wij helaas niet bij helpen omdat wij ons puur richten op kinderen die niet naar school gaan. Natuurlijk kun je geld of eten geven maar dat is symptoombestrijding. Wel heel interessant en leuk om dit werk te doen! Gewoon met je kladblok op straat lopen, kinderen aanspreken en alle informatie verzamelen. Hopelijk kunnen we iets voor de kinderen gaan betekenen!

Zaterdag: boodschappendag en strand. Dat is eigenlijk wel waar de zaterdag meestal uit bestaat. We waarderen het dat God de zon hier weer laat schijnen, na 2 regenweken. Zo zie je maar weer, na regen komt zonneschijn en dan waardeer je dat ook weer meer ;)

Zondag gingen we naar de kerk. Het ging weer over ouderschap, dus wij pikken een opvoedgraantje mee. Een van de belangrijkste dingen is dat je je kind discipline moet geven. Eli was geen goed voorbeeld en David was wel een goed voorbeeld! Salomo schrijft over hem dat hij blij is met zijn vaders als voorbeeld.

Maandag gingen we weer met Christine de straat op. Dit keer gingen we naar town. Er waren veel mensen op straat. Moeders met kinderen, dit zijn arme gezinnen die op straat leven. En ook nog jongeren. Wel sneu en heftig om dit allemaal te zien. Lijmsnuivende kinderen, gefrustreerde jongeren, … Dan wil je wel graag helpen, maar dit is ook een heel lastige doelgroep om te helpen! Om deze mensen te helpen zal heel veel tijd gaan kosten! Maar we gaan zien wat we kunnen doen. We hebben nu hun verhalen gehoord, informatie verzameld en daarna hebben we er met elkaar over gepraat en nagedacht. We gaan kijken wat we voor ze kunnen doen… Willen jullie ook met ons mee bidden om duidelijkheid wat we kunnen en mogen doen voor deze mensen? Nadat we thuis waren gekomen, zijn we nog even naar het strand geweest om uit te waaien en alle indrukken te verwerken…

Dinsdag gingen we naar school. Leuk om weer naar school te gaan! We hebben ons daar zeer nuttig gemaakt. Voor de pappauze zijn we in verschillende klassen geweest. Fijn om te zien dat ze nu de materialen heel goed en veel inzetten! Tanneke heeft in grade 1 geholpen met rekenen en Jeanine heeft een jongetje uit grade 1 bijles gegeven. Na de pauze gingen we 2 Nederlandse verpleegkundigen halen bij APDK, zodat zij naar een aantal wonden konden kijken. Heel nuttig en super fijn dat dat kon! Wel weer een kindje gezien die eigenlijk echt hulp nodig heeft in het ziekenhuis, dus daar willen we deze week echt mee verder gaan! Daarna gingen we naar huis en om 4 uur hadden we met 2 straatkinderen (die niet naar school gaan) en onze 'tolk' Emmanuel (hij helpt een handje mee) naar het strand gegaan. Heerlijk gevoetbald, gezwommen en ons heerlijk vermaakt! Heel leuk om te zien dat de kinderen zo genoten! Op deze simpele manier toch iets voor ze kunnen doen. In plaats van dat de kinderen op straat zitten bedelen konden ze nu met ons spelen en gaven wij wat lekkers. We zijn blij dat we op deze manier iets kunnen doen! En we zijn ermee bezig om te proberen ze naar school te krijgen…. 's Avonds was er weer kerk. God and People service. Het ging erover dat je je geen zorgen moet maken maar geloof in Jezus. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoe dan? De pastor legde uit dat als je Jezus meer kent, je al je zorgen op Hem kan laden en dat je bevrijd bent van alle zorgen. Elke keer dat je je zorgen maakt, is een kans om Jezus beter te leren kennen. Een leerzame en mooie preek!

Woensdag hadden we weer met Christine afgesproken. Dit keer gingen we op bezoek bij een groep die elkaar steunt. De groep bestaat voornamelijk uit vrouwen. Deze mensen werken allemaal samen. Ze hebben met elkaar een bankaccount. Iedereen uit de groep werkt in een business en legt geld in. Als je geld nodig hebt, kun je dat aan de groep vragen. Dan krijg je geld en breng je het geld met 10% extra terug. Een heel interessant en goed systeem. En het werkt goed! Heel leuk om de groep te bezoeken. Daarna wilden ze ons nog van alles in de omgeving laten zien. Het liefst hadden ze dat we bij iedereen op bezoek kwamen, maar dat lukte natuurlijk niet 😉 Maar we zijn nog gezellig wezen theedrinken bij iemand. Gastvrij zijn ze hier! Een leuke dag weer! Verder hebben we nog wat thuiswerk gedaan voor school. De school zien we deze week wat minder, maar we willen wel graag nuttig voor ze blijven…