Blog 3: February 26th

26 februari 2018 - Mombassa, Kenia

Hi! Habari za leo? Hallo! Hoe gaat het vandaag?

We proberen steeds meer Swahili op te pikken zodat we wat verstaan van wat de mensen zeggen. Het valt nog niet mee, maar met wat hulp komt het zeker goed! En gelukkig spreekt iedereen hier eigenlijk wel Engels. Behalve de kleine kinderen op school, maar met handen en voeten kom je aardig ver!

Dinsdag 20 februari gingen we naar de stad (town) om een volunteer-permit te halen. Dat is een pasje waarmee we ‘legaal’ vrijwilligerswerk kunnen doen. Na weer een ritje in een matatu – wat op z’n Afrikaans altijd anders gaat dan anders – kwamen we aan waar we moesten zijn. Daarna nog een stukje met een tuktuk en daar stonden we voor het gebouw van de immigratiedienst. We moesten 4 hoog zijn, dus lekker trap gelopen😊 We werden vrij snel ‘geholpen’, maar toen bleek dat we naar een ander gebouw moesten. Prima. Dus wij liepen naar het andere gebouw. Rianne vroeg daar hoe en wat en toen bleek dat we het online aan moesten vragen. Dus een heerlijk ritje door de stad gehad, wat dus eigenlijk helemaal niet nodig was. Toen maar weer terug naar huis en daar even gegeten en gechillt. Toen gingen we met de auto naar Leah, onze host voor de komende anderhalve week. Spannend! 😉 Maar tot nog toe is het leuk. Het huis is gewoon prima: we hebben een normale douche en toilet, dus dat is erg fijn!

Woensdag 21 februari was onze eerste dag op de school. Na een prima ontbijt gingen we naar school. Rond 8.15 uur waren we daar. De kids startten de dag met morning prayers en wij werden voorgesteld. Een aantal kinderen wist zelfs nog onze naam, wat door het accent wel iets is veranderd: Jeniene en Tonneke 😉 Vooral Tanneke is erg moeilijk voor hen ;p. We hebben deze dag gekeken bij grade 1 (groep 3) en bij pp1 (kleutergroep 1). De leerkrachten nemen het niet zo nauw en wij stonden in een behoorlijk drukke pp1 klas na de pap (om 10 uur krijgen de kids pap als tussendoortje). We hebben ze ook nog een liedje aangeleerd en geholpen met tellen tot 6. Voor lunch was er rijst met bruine bonen en veel kinderen die ons betastten😊: zacht haar, zachte witte huid (hé het geeft niet wit af!). ’s Middags was het dansles en hebben we veel lol met de kids gehad. Het dansen zit echt in het bloed, heerlijk om de kids zo bezig te zien.

Donderdag 22 februari was onze tweede dag op het schooltje. Nu bezochten we grade 2 en 3, echt een inkijkje in het onderwijs! Veel kids geholpen, nagekeken en met de leerkrachten gekletst. Tijdens de pauzemomenten hadden we weer niet te klagen over het aandacht, en inmiddels kennen we al best een aantal namen (sommige niet uit te spreken😉): Mariam 3x, Nathan, Angel, Santa Kate, Julliet, Keo, Fatama, Silvester en nog een aantal! Voor lunch was er ugani met bruine bonen, we kregen zo’n groot portie dat we het niet op konden, dus hebben we een aantal kinderen extra gelukkig gemaakt, 1 jongetje bedankte ons de hele pauze en middag er nog voor! Dat is toch prachtig?! 😉 ’s Middags was er gym en toen hebben we de kids de Hokey Pokey aangeleerd, bewegen met liedjes, heerlijk! Na nog een heerlijke avondwandeling met onze gastheer en Aletta (een andere Nederlandse vrijwilligster die bij Leah verblijft) gingen we heerlijk eten en naar bed! Mooie dag met veel indrukken en ervaringen!

Vrijdag 23 februari was alweer de laatste dag van de eerste week op school. We pakten ’s morgens even de tassen in voor ’s middags: terug naar Rianne en Julius. Op school startten we met opruimen van de kast in grade 1. Het is allemaal zo super stoffig en er ontbreken dingen, maar wel een leuk klusje! Tijdens de porridge (pap) gingen we even kletsen met de kids en hebben we er een paar nieuwe namen bij geleerd. Na de pauze gingen we verder met posters vernieuwen en handafdrukken verven. De pp1 en pp2 (kleuterklassen 1 en 2) mochten een kleur kiezen en hun hand stempelen op een blad. Echt heel leuk! De kids genoten ervan! Na een heerlijke lunch (rijst met bonen en een droge boterham met pindakaas) was het tijd om weer lekker pauze te houden, we gingen touwtje springen en kletsen😊 Na de pauze gingen we de klaslokalen schoonmaken en liedjes zingen met de kids. Inmiddels kennen ze de hokey pokey, chi-chi-wa, if you happy and you know it en nog een paar. Maar gelukkig kennen ze genoeg Keniaanse liedjes, echt heel leuk! Daarna gingen we naar huis en met tuktuk, matatu, matatu en tuktuk naar Rianne. We zijn vet overcharged maar oké, we zijn er gekomen en konden lekker weekend vieren!

Zaterdag 24 februari was een relax-dag. Echt weekend! We gingen lekker naar het strand en naar hotel The Reef. Daarna nog even de supermarkt en city-mall in. Daarna lekker terug naar huis (Rianne) en daar verder gechillt. De ouders van Chiel, de andere Nederlandse vrijwilliger, waren gekomen dus dat was erg gezellig!

Zondag 25 februari gingen we weer naar de kerk van Rianne en Julius. Glory Tabernacle. Het was echt een mooie dienst, het ging over genade, wat genade inhoudt, dat het het enige is wat je nodig hebt en dat genade onverdienstelijk is. Daarna gingen we nog even kletsen met de jeugd, die we inmiddels al een beetje kennen. Ze vroegen of we kwamen dansen na de dienst, voor volgende week zondag op het podium. We hadden even overlegd en toen deden we ‘t. Dus na lekker Afrikaans wachten, gingen we dan beginnen. Echt heel grappig, zij hebben echt de flow en het ritme in hun lijf, wij staan daar een beetje houterig onze pasjes te doen 😉 Maar we waren volgens hen erg goed en moeten echt volgende week zondag op het podium meedoen, haha, nou dat weten we nog niet hoor…. ’s Avonds gingen we eten bij pastor Sammy en zijn vrouw An. Heel gezellig en erg lekker. Gasten zijn echt een zegen in Kenia!

Maandag 26 februari gingen we weer naar de immigratiedienst voor een speciaal pasje waarmee we gerechtigd vrijwilligerswerk konden doen. Het pasje hebben we nog steeds niet, maar krijgen we volgende week. Maar goed, we zijn weer een stap verder. 😊 Toen we eindelijk klaar waren, was het 11.00 uur, dus toen hebben we gezellig samen met Rianne geluncht bij een prachtig plekje aan het water. Daarna gingen we door naar Leah en Francis, het gastgezin, waar we de komende week weer verblijven. We gingen nog heel eventjes langs de school om gedag te zeggen en een boekje af te geven. Daarna hebben we lekker uitgerust, de warmte kost best energie… 😉

Liefs uit Kenia!