Blog 5: March 14th

14 maart 2018 - Mombassa, Kenia

Mambo! Hoe gaat het? Poa! Goed!

Sorry voor het lange wachten, maar eindelijk weer een blog, en een lekker lang verhaal!

Sinds vorige week vrijdag zijn we lekker in ons eigen appartement! Heel fijn en heerlijk om een huisje te hebben waar we de komende tijd blijven. In plaats van het heen en weer gesjouw met allerlei spullen, hebben we nu lekker rust! Het appartement is ook echt een mooi plekje, we zijn er erg tevreden en blij mee! 😊

Zaterdag hebben we bijna de hele dag geknutseld en spelletjes gemaakt voor de school. Erg leuke dingen zitten er tussen! Ook hebben we de boeken geplastificeerd en zijn we uiteraard nog even naar het strand geweest. Op 5 minuten lopen zit een hotel (The Reef, google maar!) en daarachter zit het strand, waar we altijd heen gaan.

Zondag zijn we eerst naar de kerk geweest. Het was een mooie dienst, het ging over dat God profeten gebruikte en nu ook nog steeds wonderen doet! For with God nothing will be impossible! (Luke 1:37). We gingen ’s middags nog even naar het strand, waar we Nelson Mandela ontmoetten. Een jongeman die in een dorpje verderop woont en werkt. Elke zondag komt hij na de kerk op het strand om vrienden te maken en te relaxen. Er zijn veel mensen in voor een praatje op het strand, dus we hebben gezellige gesprekjes op het strand 😊

Maandag en dinsdag waren nog twee vrije dagen, dus we hebben genoten van het weer, onze speciale pas opgehaald en hebben we nog wat spelletjes voor school gemaakt. Uiteraard gingen we ook nog even naar het strand! Toen ontmoetten we een man, die wel naar Nederland wilde komen, maar geen geld had 😊 Hij wilde ook het Wilhelmus wel leren, dus wij zongen het voor, haha. Hij ging dan ook het Keniaanse volkslied zingen, maar verder dan de eerste drie woorden kwam hij niet.. Dus na een belofte om het te leren liepen we maar verder ^^

Woensdag gingen we weer naar school. Vroeg opstaan en matatu en matatu gepakt. We werden er alleen op een gegeven moment uit gezet, maar gelukkig was er een andere Keniaanse man die ook naar Port Reitz moest, dus ons meenam. Aardig! Sowieso zijn ze heel aardig en behulpzaam hier! Je voelt je super welkom en je maakt altijd vrienden! Brothers and sisters from another mother.. 😊 We gingen wat zwakkere kinderen helpen op school, heel leuk om te doen! Daarna opruimen en nog met de kinderen gespeeld.

Donderdag was een ‘thuiswerkdag’ waarbij we alle puzzels gingen ordenen en voorbeelden maken en nummeren voor de lijst van materialen. Na de hele ochtend en tot 15.00 uur gewerkt te hebben, gingen we lekker naar het strand. Daar zagen we de twee vriendinnen van Rianne, die nu 3,5 week in Kenia zijn. Lekker gezwommen, gelopen en weer gezellig gekletst met mensen 😉.

Vrijdag gingen we weer een dagje naar school. De reis ernaartoe ging heel voorspoedig, dus dat was echt heel fijn! Praise the Lord! We gingen op school weer opruimen en dat is aardig gelukt! Het kantoor van de headteacher Jemima is nu een stuk opgeruimder dan dat het was! Ook hebben we lekker met de kinderen gespeeld en gesproken met de leerkrachten. ’s Middags gingen we naar John, de jongen van Onesimus, die in APDK revalideert. We gingen met hem knutselen, was echt gezellig!

Zaterdag was een heerlijke rustdag. We zijn lekker naar het strand geweest, hebben heerlijk gegeten in het restaurant van Hotel The Reef, was maar voor 17 euro ofzo! Dat is zo fijn hier, je kunt hier zo goedkoop uit eten! We hadden ons alleen niet zo goed ingesmeerd, dus zijn we lekker verbrand, kreeftjes😊

Zondag was nog zo’n heerlijke rustdag, alleen dan op een andere manier. Het was een zondag waar al lang naar toe geleefd was, omdat er een profeet uit Ghana kwam. We gingen al op tijd naar de kerk, hebben er super fijn gezongen en naar de dienst van de profeet geluisterd. Nadat hij gepreekt had, ging hij profeteren. Het was echt ontzettend bijzonder om het mee te maken en om te zien hoe de Heilige Geest nog steeds werkt, ook hier!

Maandag hebben we een heerlijke thuiswerkdag gehad waarin we super veel spullen hebben georganiseerd. We zijn weer druk aan het knutselen geweest. Wij en de leraren op school zijn echt blij met alle materialen!

Dinsdag gingen we naar APDK (revalidatiecentrum voor kinderen met vergroeide benen of rug) om er een spelletjesmiddag te doen. We deden dit samen met Aletta, een andere Nederlandse vrijwilliger die we hebben leren kennen in het gastgezin. We hebben er voor de kinderen een gezellige middag van gemaakt en ze hebben echt genoten!

Woensdag werkten we weer op school, maten we de kids en gaven les. Ook is het kantoortje van Jemima, de headteacher, nu bijna helemaal netjes! Al met al was woensdag een productieve dag! Fijn ook om te zien dat Jemima zo blij is met alle spullen die ze krijgt voor school, we hopen dat ze goed gebruikt gaan worden!

1. Moeder Ans:
    15 maart 2018
    Groeten van opa! We hebben even jullie blog gelezen en de foto's gekeken.