Blog 11: May 1st

1 mei 2018 - Mombasa, Kenia

Wat hebben we twee heerlijke vakantieweken erop zitten! Hier een aantal belevenissen die we hebben gehad.

Maandag 16 april gingen we naar Akamba. Het is de stam die goed is in houtsnijwerk. We hebben gekeken bij de werkplaatsen en natuurlijk nog in de winkel waar we allerlei leuke dingen gekocht hebben. Daarna gingen we naar het vliegveld om te kijken of we de koffer van Hanna konden vinden. Helaas was dat niet geval... :(

Dinsdag 17 april gingen we naar Port Reitz, naar de school omdat we meegingen op huisbezoek bij een aantal kinderen. Heel interessant om te zien waar de kinderen wonen en hoe de ouders zijn. We konden gelijk een beetje checken of de kids goed verzorgd worden, bijvoorbeeld een meisje die gips had, konden we even checken of ze niet naar het ziekenhuis moest. Gelukkig waren er twee teachers mee die in het swahili konden vragen hoe en wat ;) 's Avonds gingen Jeanine en ik nog naar een dienst in Crossroads. Erg mooie dienst over 1 Johannes 4, hoe God zijn liefde laat zien aan ons, door Jezus!

Woensdag 18 april gingen we naar town. Eerst naar de office van Ethiopian airlines om te vragen of zij nog meer voor de koffer konden doen. De manager werkte gelukkig goed mee, maar nog steeds is de koffer niet terecht. Daarna gingen we naar de old town, Fort Jesus en hebben we deze buurt bekeken met een gids. Was echt interessant en leuk, en super mooi uitzicht op de Indische oceaan.

Donderdag 19 april hadden we een rustige ochtend. Nog even langs het vliegveld en boodschappen gedaan. 's Middags gingen we naar Bamburi Beach, daar hebben we kameel gereden en mooie dieren en schelpen gezien in het lage water. Super gaaf!

Vrijdag 20 april was een heerlijke rustig dagje. Het was ook een super dag omdat Michael van de baggage services belde dat Hanna haar koffer aangekomen was! Zo fijn en zo blij mee, bedankt Suzanne, tante Rita en papa! We gingen de koffer meteen ophalen en zijn daarna nog naar het strand geweest. Het weer was niet heel goed maar toch even lekker om eruit te zijn geweest. Onze swahili leraar is ook erg gedreven om Gerteke en Hanna wat te leren. We moeten zaterdag de dagen ijumaa (vrijdag), jumamosi (zaterdag), jumapili (zondag) en jumatatu (maandag) kennen, we krijgen zelfs een interview, haha. 's Avonds hebben we natuurlijk geproost op de koffer!

Zaterdag 21 april zijn we boodschappen wezen doen en lekker naar het strand geweest. Een rustig dagje, want we hopen op safari te gaan, aankomende maandag.

Zondag 22 april gingen we weer eens naar Glory Tabernacle, om Gerteke en Hanna te laten zien waar Rianne en Julius naar de kerk gaan. Het was een mooie dienst! Het ging erom dat er twee wegen zijn, naar het Licht en naar het duister. We werden opgeroepen om naar het Licht te gaan en ons te bekeren! ’s Middags gingen we nog naar het strand, heerlijk!

Maandag 23 april hadden we nog een rustig dagje. Eigenlijk hebben we vooral spulletjes ingepakt voor safari en zijn we naar het strand geweest. Rond half 8 kwam Bongo ons ophalen en zijn we rond half 10 weggegaan, met de bus naar Nairobi!

Na een lange, lange reis met een lekkende bus, het regende binnen!, zijn we eindelijk aangekomen in Nairobi. In plaats van 7 uur reizen, waren het 12 uren! Maar goed, we zijn er gekomen.

Dinsdag 24 april gingen we dus eerst naar ons hotel, daar hebben we even geslapen en we hebben nog even gekeken in Nairobi. Lijkt wel op Mombasa maar de verschillen zijn nog groter. Je loopt zo van de rijke wijk de armere wijk binnen. De mensen zijn ook wel minder hartelijk maar alsnog wel vriendelijk.

Woensdagochtend 25 april gingen we dan eindelijk op safari. Om 6.30 kwam Moses ons ophalen. Hij is onze driver en gids. Hele leuke man, doet ons een beetje aan papa Bert denken ;). We hebben lang gereden, onderweg al wat giraffen, antilopes, zebra's en gazelles gespot. Rond 2 uur kwamen we aan bij ons verblijf. Supermooie tenten met zelfs een warme! (die hebben we al zo'n 2 maanden niet meer gehad!) douche!

Donderdag 26 april gingen we op safari! Prachtig allemaal dieren, we hebben veel gezien! Luipaard, giraf, zebra, olifant, krokodil, apen, nijlpaard, gazelle, antilope, kraanvogel, hyena, jakhals en nog wel meer! We zijn ook naar een masai village geweest om te zien hoe ze traditioneel leven. Vooral Hanna heeft er erg van genoten, haha 😉 Het was wel interessant en grappig om te zien hoe deze mensen leven.

Vrijdag 27 april gingen we weer terug naar huis. Onderweg hebben we nog een bootsafari gedaan waarbij we nijlpaarden, heleboel pelikanen, mooie vogels, aalscholvers en een aantal visarenden hebben gezien. We hebben weer een aantal mooie plaatjes geschoten! De nacht van vrijdag op zaterdag gingen we met de bus naar Mombasa. Bij de bus stop spraken we met een jongeman die ook naar Mombasa ging. Hij vertelde over een project in Bamburi (een wijk van Mombasa). Het is een project met 45 wees-, straat- of arme kinderen. Het heet Barnabas children's home. De kids wonen er en er komen zo'n 300 kinderen naar school. Het klinkt als een heel goed project, we willen er graag een keer kijken! De reis ging voorspoedig en zaterdag 28 april hebben we een rustig uitrustdagje gehad. Lekker naar het strand, dat hadden we stiekem toch wel een beetje gemist 😉

Zondag 29 april gingen we weer naar Crossroads. Het was een dienst over dat je beloont wordt naar aanleiding van je daden. God geeft Zijn kinderen een beloning naar wat je doet, wie goed doet, goed ontmoet. Het zal je zelfs honderdvoudig worden gegeven. And everyone who has given up houses or brothers or sisters or father or mother or children or property for my sake, will receive a hundred times as much in return and will inherit eternal life. (Matthew 19:29)

Maandag 30 april gingen we naar Wasini Island. We gingen snorkelen en op het eiland eten. Wauw! Dat was echt zo gaaf! Haast nog leuker dan de safari! Superveel gezien van Gods mooie schepping!

Een lange blog deze keer, want in de vakantie valt er toch niet zoveel te schrijven, dus hebben we maar twee weken bij elkaar gedaan (en stiekem zijn we het ook een beetje vergeten).

Aankomende woensdag gaat de school weer open. We hopen dan, als de regen niet te heftig is, langs school te gaan met onze zussen. We hebben allebei echt weer zin om de kids te zien en weer aan de slag te gaan, hoewel vakantie ook lekker is natuurlijk 😊

Groetjes weer uit een (nu) regenachtige Kenia!

PS. Bidden jullie ook mee voor de mensen die getroffen zijn door de heftige overstromingen in Kenia?

Foto’s volgen nog! 😊