Blog 8: April 2nd

2 april 2018 - Mombasa, Kenia

Hallo iedereen!

Weer een nieuwe blog met onze belevenissen van de afgelopen week. Het was een beetje een rare week. Je vraagt je misschien af waarom, maar dat zullen we uitleggen. Trouwens, we zullen ons eens voorstellen: Jeanine is hier Furaha (spreek uit als Foeraahaa, betekent happiness) en Tanneke is hier Neema (spreek uit als Neheema, betekent grace). Onze namen zijn zo moeilijk te onthouden dat de vrouw van de pastor ons maar Swahili namen heeft gegeven. 😊

Zaterdag 24 maart, was een gewone dag. We hebben lekker weekend gehouden, boodschapjes gedaan, naar het strand geweest en dat soort dingetjes.

Zondag 25 maart gingen we naar Glory Tabernacle. Dat is de kerk van Rianne en Julius, daar hebben we ook wat vrienden. Ze zeiden allemaal dat ze ons hadden gemist. We zeiden dat we naar Crossroads waren geweest, dus toen vonden ze het wel oké 😊 Het was gezellig om weer even bij te kletsen en ook de preek was mooi. Het ging over hoe God werkt, dat je niet stil moet blijven zitten als je een kind van God wilt worden omdat God van je vraagt om de Bijbel te onderzoeken. Een goede aansporing! Na de kerk gingen we eten en daarna naar het strand, heerlijk om even alles te laten bezinken, want in een 4 uur durende kerkdienst krijg je best veel informatie mee! Helaas werd Tanneke ziek ’s avonds ☹

Maandag 26 maart zouden we eigenlijk weer naar school gaan, maar Tanneke was nog niet beter, dus bleven we thuis. Jeanine zorgde gelukkig erg goed voor mij😊 Jeanine heeft nog gewerkt voor school, de jaarkalenders zijn nu af! Kijk maar bij de foto’s hoe mooi ze zijn geworden! Aan het eind van de middag moesten we er toch nog even uit, dus zijn we nog even een stuk gaan wandelen langs het strand. Ook hebben we nog even met onze Swahili-teacher (Thomas) gepraat. Op een gegeven moment waren er nog een paar andere mensen bij, in totaal 4 christenen en 1 moslim. We kregen een hele discussie over wat het goede geloof was en dat Jezus gestorven is voor al je zonden. Het is echt bijzonder om zulke gesprekken zomaar eventjes te kunnen voeren!

Dinsdag 27 maart. Gelukkig ging het al een stuk beter met Tanneke, maar het was beter om nog een dagje thuis te blijven om even uit te zieken. Het is zo grappig, als je zegt dat je je niet zo lekker voelt, vragen ze gelijk of je al naar het ziekenhuis bent geweest en of je al medicijnen hebt of injecties. Ze gaan hier echt voor elk wissewasje naar het ziekenhuis.

Woensdag 28 maart gingen we weer naar school. Heerlijk om weer met de kids bezig te zijn. We gingen met de kids van pp2 en pp1 (kleuters) aan de slag, want de leraren waren er niet. Het was nog best lastig, wij verstaan hen niet, en zij ons ook niet… Na de pappauze gingen ze iets voor Pasen knutselen. We hadden bedacht dat het mooi was om de kids op te laten schrijven waar ze blij van worden of waar ze verdrietig van worden, zodat we met al die kleine papiertjes een groot kruis konden maken. Een symbool dat Jezus voor al deze dingen gestorven is.

Donderdag 29 maart gingen we ook weer naar school. Vandaag ging Jeanine in grade 2 helpen en Tanneke in pp2. Erg fijn om de zwakkere kinderen wat extra aandacht te kunnen geven. Ook hebben we weer leuk met de kids gekletst en weer een paar van pleisters voorzien😊 Wel goed om te zien dat ze nu hun wonden niet verbergen maar juist komen laten zien, nu nog aan de ouders de taak om hun verantwoordelijkheid te nemen wat dit betreft. ’s Middags kwamen de jongens van de kerk helpen met sporten. Het was een gezellige middag!

Vrijdag 30 maart waren we vrij omdat het Goede Vrijdag was. We gingen naar het strand, en we bezochten een mooie dienst in Crossroads Fellowship. Dit is de kerk waar we wel vaker heen hopen te gaan omdat het zo’n fijne kerk is. We kwamen er ook onze Keniaanse vader tegen, Francis. Bij zijn gezin hebben we twee weken in huis gezeten😊

Zaterdag 31 maart was ook een vrije dag. Ook vandaag gingen we naar het strand, dit keer niet naar Mombasa Beach maar naar Nyali Beach. We hadden namelijk een meeting met de jeugd van de kerk. Niet van Crossroads maar van Glory Tabernacle, de kerk van Rianne en Julius. We waren er vroeg, dus gingen we eerst even wandelen. Daarna gingen we nog naar de jeugd van de kerk en hadden de meeting, het was erg gezellig!

Zondag 1 april, we gingen weer naar Crossroads. Het was een mooie dienst. Wat hebben we aan ons geloof als Jezus niet opgestaan zou zijn? Je geloof is dan tevergeefs, het preken is tevergeefs, ons getuigenis is waardeloos en ons bestaan zinloos. Wat een waarde heeft Jezus opstanding dan!! We gingen ’s middags weer lekker naar het strand.

Tot snel!