Blog 7: March 24th

24 maart 2018 - Mombasa, Kenia

Maandag 19 maart was weer een leuke schooldag. ‘s Ochtends hebben we eerst met een aantal kinderen uit grade 2 gezeten om deelsommen uit te leggen. Dit waren kinderen die afgelopen vrijdag absent waren of kinderen die het nog lastige sommen vonden. In de pauze zijn we, samen met de meester, met het jongetje weer naar het ziekenhuis gegaan. Hopelijk hadden ze nu wel de materialen. En jawel! We zijn mee geweest in de behandelkamer en hebben de dokter geassisteerd en het jongetje gesteund. Het arme kind had echt pijn, maar gaf geen kik. Na afloop was hij wel erg moe… Hopelijk geneest hij snel van de wonden. Ondanks dat wij natuurlijk helemaal niet degenen zijn die met hem naar het ziekenhuis zouden moeten gaan, is het toch fijn om het voor hem te kunnen doen. Terug op school was het inmiddels pauze. Tanneke kreeg een heel schattig baby´tje in haar handen geduwd en heeft het kindje een hele tijd vastgehouden. Jeanine heeft het jongetje met de wonden nog verder geholpen: medicijnen gegeven, uitleg gegeven over medicijnen, verder verbonden en ze heeft met de kinderen met de strandbal gespeeld. Wat hadden ze een plezier, allemaal blije gezichtjes! Ja een prima schooldagje weer. Na afloop even uitwaaien op het strand. Misschien denken jullie wel: alweer? ;) Maar we wonen op 5 minuutjes loopafstand van het strand en met dit warme weer en het werken is het heerlijk om even uit te waaien op het strand of een frisse duik te nemen ;) Hopelijk genieten jullie ook van het weer in Nederland ;p

Dinsdag 20 maart was een thuiswerkdag. Misschien klinkt het wat vreemd dat we regelmatig thuis werken. We zullen even uitleggen hoe dat zit. Op school hebben ze wel materialen, maar ze kunnen nog meer materialen gebruiken. Aangezien de leerkrachten ontdekt hebben dat we op zich wel kunnen knutselen en het leuk vinden om te doen, hebben ze om van alles gevraagd: getallenlijnen, nog meer spelletjes, jaarkalenders, etc.. Leuk om te doen natuurlijk, maar dat is het beste om thuis te doen, aangezien het op school erg stoffig is en we thuis alle materialen hebben. Dus vandaar dat we deze dag thuis hard aan de slag zijn gegaan. We hebben nog lang niet in alle wensen kunnen voorzien, maar we zijn een eind verder. Misschien leuk om op de foto’s te zien hoe we “jullie” materialen o.a. hebben gebruikt ;)

Woensdag 21 maart was weer een schooldag. Onze schooldagen beginnen trouwens best vroeg. Om 7 uur staan we al aan de kant van de weg te wachten op een matatu naar Town. De reisjes met de matatu zijn altijd weer een hele belevenis. We moeten officieel 1x overstappen (eerst een matatu naar Town, daarna naar PortReitz), maar soms gebeurt het dat we 3 of 4 keer overstappen. Dit komt, doordat de matatu soms wordt gestopt door de politie, waarna de driver naar het politiebureau moet en alle klanten eruit moeten. En soms gebeurt het dat we er door de matatu halverwege uitgegooid worden en geld krijgen om verder een tuktuk te nemen, omdat er niet meer klanten voor PortReitz zijn. Hoe dan ook, we komen er wel, maar soms duurt het even ;). Maar goed… deze woensdag hadden de kinderen examens, dus wij konden niets in de klassen doen. Dat betekende dat we toch op school maar verder gingen met ons knutselwerk, maar dat werkt minder fijn dan thuis. De leerkrachten waren wel erg enthousiast over de getallenlijn en de jaarkalender, dus we zijn voorlopig nog niet uitgeknutseld ;) Deze schooldag verlieten we rond 2 uur de school om nog even langs een ander project ‘de Portreitzschool’ te gaan. Een heel leuke school voor gehandicapte kinderen. Dat zit vlakbij onze school en daar werkt Alette, de andere vrijwilliger, ook weleens. Heel leuk om deze school zien. We kregen een hele rondleiding en tussendoor nog gezellig gekletst met een paar fysiotherapeuten. We waren laat thuis, dus snel eten koken, ons reisdagboekje bijwerken en naar bed.

Donderdag 22 maart waren er weer examens. ’s Ochtends hebben we eerst even in grade 3 geholpen: galgje gedaan en voorgelezen. De meester was namelijk nog even weg om de examens te halen. De meester was vrij snel terug en toen was het tijd om naar pp2 te gaan, want de headteacher Jemima (die ook groepsleerkracht is van deze klas) had een gesprek. We zijn daarom met pp2 maskers gaan knutselen. Wat hebben ze genoten! Heel leuk om te doen met ze! Daarna zijn we met het jongetje weer naar het ziekenhuis gegaan, want we moesten nog een keer terugkomen. Het was vreselijk druk in het ziekenhuis! We hebben 2 uur staan wachten. We konden nergens zitten, want alle banken waren vol. We waren het dan ook behoorlijk zat na al die tijd. Wel grappig: het jongetje is waarschijnlijk een dokter in spé. Terwijl er een infuus werd aangebracht bij een andere patiënt (de kamers zijn niet erg goed afgesloten) zat hij heel geïnteresseerd toe te kijken. Toen wij het later vroegen zei hij dat hij inderdaad dokter wilde worden ;)  Wie weet, waar al die ziekenhuisbezoekjes met hem toe geleid hebben ;) Na het ziekenhuisbezoek was het tijd om naar huis te gaan. Thuis nog even uitgewaaid en gezwommen bij het strand.

En ja hoor, vrijdag 23 maart, was het nog steeds examendag. Maar vandaag hebben we ook nog in de klassen geholpen: bij pp2 hebben we voorgelezen. Ook hebben we geholpen bij het maken en stempelen van de rapporten. Eigenlijk een rotklusje, maar ja, die klusjes moeten ook gebeuren ;) en als we daarmee kunnen helpen. We worden trouwens op school al echte verpleegkundigen: we hebben namelijk weer wonden schoongemaakt en verbonden. Af en toe komen de leerkrachten dan langs ‘o, de dokters zijn weer bezig ;)’. Maar eigenlijk is het ook wel verdrietig: dat ouders te arm zijn of niet hun verantwoordelijkheid nemen om naar het ziekenhuis te gaan. Zo lastig ook om dan te kijken wat je het beste kunt doen. Hun taken zomaar overnemen is niet goed, maar een kind pijn laten lijden kan ook eigenlijk weer niet… Vandaag hebben we daarom de wonden op school verbonden. Als sommige wonden erger worden, moeten we misschien toch weer verdere stappen ondernemen… Vrijdagmiddag doen ze op school verder niet heel veel meer: de klassen worden schoongemaakt en de kinderen spelen. We hebben met de kinderen allerlei spelletjes gespeeld. De strandbal werd weer tevoorschijn gehaald. Wat een plezier weer! De kinderen zijn echt dol op het spelen met de strandbal! We hebben Annemaria Koekoek gedaan. Heel lastig eigenlijk, maar de kinderen hadden wel plezier. En verder hebben we nog liedjes gezongen. De kinderen genoten er weer van en daar gaat het om! Ook hadden we weer veel plezier met en om de leerkrachten. Het is echt een leuk team, waarmee of waarom eigenlijk altijd wel te lachen is ;) Wat trouwens ook heel leuk is: één van de teachers had thuis zelf een spelletje geknutseld gebaseerd op het idee van één van onze spelletjes. Ze was heel enthousiast over de spelletjes en ging nu zelf ook aan de slag. Heel leuk! Hopelijk gaat ze de spelletjes vaak gebruiken! Aan het eind van de dag gingen we weer naar het strand: weer gezellig met mensen gekletst en lekker gezwommen. En nu even weekend vieren: lekker uitrusten en genieten :)

1. Tineke Wisse:
    24 maart 2018
    Ha Tanneke en Jeanine! Wat een mooi verhaal weer! Het werk wat jullie doen is echt super veelzijdig. Combi van zorg & onderwijs. Mooi hoor. Jullie doen heel veel indrukken op. Succes! Knutsel project ziet er prachtig uit👌👍