Blog 9: April 9th

9 april 2018 - Mombasa, Kenia

Habari ya asubuhi😊 Goedemorgen!

Weer een nieuwe blog! De afgelopen week hebben we weer erg veel meegemaakt en hebben we veel gezien. Meer daarover in deze blog!

Maandag 2 april was Tweede Paasdag, ook hier een vrije dag. We luisterden eerst mee met de belijdenisdienst van vrienden, thuis. Daarna gingen we boodschappen doen en nog naar het strand. De vrije dagen spenderen we voornamelijk op het strand, zoals jullie merken😊

Dinsdag 3 april gingen we weer naar school. De examens waren al geweest, dus de kinderen waren eigenlijk te moe om naar school te gaan, maar Jemima wilde toch dat de school open was omdat de kids er eten krijgen en omdat de nieuwe uniformen misschien kwamen. Helaas was dat laatste niet het geval maar ze kregen natuurlijk wel eten. We hebben met een aantal zwakkere kinderen gezeten en hen extra geholpen. Na de pauze gingen we weer naar het veld om te sporten met de kids, en de jongens uit de kerk waren er ook, dit keer was Chiels laatste keer. De kids van PP2 hadden allemaal een mooie tekening gemaakt en die gingen ze geven. Erg schattig en leuk!

Woensdag 4 april gingen we niet naar school, maar bezochten we een ander project. Dit project hebben we leren kennen doordat de coordinator van het project een keer bij ons in de matatu zat. We zijn toen met haar in gesprek geraakt en zij vertelde ons over het project. We ontmoetten haar en gingen eerst naar haar huis. Daar vertelde ze meer over zichzelf en wat ze doet. Ze werkt bij een organisatie die scholen opzet, commerciële scholen die wel steun van de overheid ontvangen. Tijdens haar werk zag ze veel kinderen die helemaal niet naar school gaan, dus richtte ze de stichting ‘Let the children go to school’ op. Voor deze kinderen is het uniform en het betalen van het schoolgeld het enige obstakel wat hen thuis houdt. Deze stichting (allemaal op vrijwillige basis!!) zorgt ervoor dat ze naar school kunnen en een uniform krijgen. Christine, de coördinator, heeft veel contact met de scholen dus zijn er inmiddels al 25 deelnemende scholen! We zagen the office waar uniformen gemaakt worden. Dit wordt ook gedaan door moeders die anders geen werk hebben. De stichting probeert ook vrouwen te ondersteunen in het oprichten van een eigen business, zoals koekjes bakken en verkopen, om zo aan inkomsten te komen. Dit zodat de kinderen, ook als de stichting niet meer kan ondersteunen (na primary school) toch naar school blijven gaan.
Daarna gingen we naar één van de scholen die kids hebben aangenomen zonder uniform. Heel klein schooltje, maar heel mooi en zo goed dat ze de kids toch hebben aangenomen ondanks dat ze haast geen schoolgeld betalen en geen uniform dragen!
Na een hapje gegeten te hebben bij een lokaal restaurant gingen we de grote sloppenwijk nog in om te kijken waar de kids vandaan kwamen. Heel bizar om te zien allemaal. Het is ook wel duidelijk dat onderwijs voor de kids de enige manier is om uit de sloppenwijk te komen! Christine doet goed werk! Zoals ze zelf zeiden: het probleem is dat we van Jezus houden en dat Hij van ons houdt, nu moeten we dat delen! 😊 ’s Avonds nog even uitwaaien op het strand om alles te laten bezinken en alles te overdenken…

Donderdag 5 april was de laatste schooldag. Rapporten maken, storytime en belonen van de 15 beste leerlingen. We gingen alweer op tijd naar huis omdat de school op tijd dicht ging. ’s Middags gingen we uiteraard nog even naar het strand.

Vrijdag 6 april was de eerste vakantiedag! We deden het rustig aan, hebben boodschapjes gedaan en zijn nog lekker naar het strand geweest. Wat is het toch heerlijk om van Gods schepping te genieten en ondertussen uit te rusten en alle indrukken van de week te verwerken! We feel blessed!

Zaterdag 7 april was een leuke dag! We gingen met Rianne naar the old town, naar de markt en hebben allerlei leuke dingen gezien. We hebben de kruidenmarkt bezocht, heel lekker ruikt het er! Ook hebben we prachtige slippers gekocht en een omslagdoek gekocht! Daarna zijn we natuurlijk nog even naar het strand geweest!

Zondag 8 april gingen we weer naar Crossroads, onze favoriete kerk! De preek ging over dat als je Gods discipel bent, je dient in Zijn koninkrijk. Een oproep om bezig te zijn in Gods Koninkrijk! ’s Middags gingen we nog naar het strand, zoals gebruikelijk 😉

Maandag 9 april was de eerste echte vakantiedag. We gingen, na een rustige ochtend, naar town om eventjes over de markt te lopen. Daarna gingen we, via een omweg 😊, naar Bamburi Beach. Het is er erg mooi! Maar ook wel heel erg toeristisch. Daarna zijn we nog even langs ons ‘eigen’ strand geweest om nog een stuk te wandelen, heerlijk! Hoewel het weer niet mega mooi was, is het ook wel grappig om hier een lange mouwentrui aan te hebben 😊 Prima eerste vakantiedagje!

1. Marleen:
    10 april 2018
    Jaja jullie hebben dus twee soorten vakantie dagen....'gewone' en 'echte' 😉
    Leuk om te lezen allemaal! Van de week je zus op bezoek. Veel gezelligheid met elkaar daar!